onsdag 26. februar 2014

Hvorfor nettlæring?

Jeg har fundert litt fram og tilbake på hva jeg skulle velge som tema i innlegget der vi sto fritt til å bestemme hva vi ville blogge om, så lenge det angikk nettlæring.

Jeg endte opp med at jeg rett og slett ønsket å ta for meg fordelene med nettlæring.
Hva med alle ulempene, er det kanskje noen som tenker?
Nettlæring er nok ikke det eneste saliggjørende, og passer ikke til alt og alle, men jeg velger likevel å fokusere kun på fordelene ved nettlæring i dette innlegget.

I år er det 100 år siden NKS ble opprettet, så det vil si at fjernundervisningen har eksistert like lenge. Det er heldigvis lenge siden utdanning var forbeholdt noen få, og arbeidet med å gjøre utdanning tilgjengelig for alle uansett bosted og livssituasjon har vært en kontinuerlig prosess. Med ny teknologi og metoder, kommer vi stadig lengre. De siste par årene har hele verden interessert seg for nettbasert undervisning takket være utviklingen av såkalte MOOCs (Massive Online Open Courses), som i teorien er åpen for hele verden.

Hvis vi fortsetter litt historisk, så var det mange fakultet, universitet og høgskoler som startet med nettlæring eller nettstøttet undervisning når Kvalitetsreformen  ble innført ved studiestart høsten 2003. Den la vekt på studentfokusert undervisning, hyppig tilbakemelding og formativ vurdering. For å imøtekomme disse kravene, uten å pålegge lærerne for stor arbeidsbyrde, så ble nettstøttet undervisning et effektiviseringsmiddel.

Men vi har vel ikke nettlæring kun av denne årsaken? At det bare er for å avhjelpe læreren?

Studentene skal altså ha hyppige tilbakemeldinger gjennom semesteret, og det legges opp til alternative evalueringsformer som mappevurdering og hjemmeeksamen framfor store eksamener.
Da flyttes fokuset bort fra kontroll, og til studentens faglige utvikling over tid. Nå begynner vi å se fordelene for studentene også. Ved nettlæring oppfordres også studentene til å vurdere hverandres prestasjoner, og de kan også jevnlig teste eget kunnskapsnivå. Læreren kan gi løpende tilbakemeldinger over nett til studentene, og oppgavene leveres på læringsplattformen.
Læringsplattformen, ja. Uten en læringsplattform som Fronter, It's learning, Moodle eller tilsvarende så er det vanskelig å holde den tette oppfølgingen og de kontinuerlige tilbakemeldingene.

På læringsplattformen eller gjennom andre digitale løsninger er det lettere å dele kunnskap, både mellom lærer og student, men også studentene imellom. For noen er det lettere å kaste seg ut i en faglig diskusjon på nettet, framfor i klasserommet i lag med 30 andre. Diskusjoner og interaksjon mellom studenter skaper refleksjon og læring. Både ungdom og mange voksne er i dag vant til å kommentere, dele og utveksle meninger og nyheter som engasjerer på nett, så terskelen for å levere, dele og kommunisere i et studie er nok ikke så avskrekkende.

Vi bor i et langstrakt fylke (og land), med folk spredt ute på øyer og langt oppi daler. Nettlæring gir flere studenter mulighet til å kunne bo hjemme og samtidig følge et studie eller skoleløp. Det gir økt fleksibilitet slik at man kan løse oppgavene til forskjellige tider på døgnet, slik at studiet kan tilpasses andre forpliktelser som folk har i livene sine. Spesielt for voksne, så er nettlæring ofte den eneste muligheten for å kunne studere. Det lar seg kombinere med jobb, omsorgsoppgaver, hus og hjem.





12 kommentarer:

  1. Dette er flott Siv Tone :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Merete, blogging er jo både nyttig og gøy:)

      Slett
  2. Interessant å lese. Nettlæring er noen ganger, av ulike årsaker, eneste mulighet for personer til å få seg en utdannelse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant Mari. Selv om det kanskje ikke passer for riktig alle sammen, så er det mange som ikke har andre muligheter hvis de ønsker utdannelse.

      Slett
  3. Hei. Jo, mye er sant her. Og mye ved utviklinga er bra. Men er det bare solskinn i sikte? Er det ikke flere sider av dette? Lærer de voksne nok sammen med andre, eller blir det for mye læring alene? Lurer.. Hilsen Frode

    SvarSlett
    Svar
    1. Man kan nok skrive mye om ulemper eller utfordringer i forhold til nettlæring også, men jeg var nok i et veldig positivt modus da jeg skrev innlegget - og valgte å kun fokusere på fordelene og alle mulighetene ved nettlæring.

      Slett
  4. Vanlig skole (ungdomsskole og videregående skole) er for mange elever oppbevaring, tomgang, mangel på tilpassede utfordringer og ikke mestring. "Tre års kjedsomhet?" heter ei bok som Gunnar Grepperudd har redigert. De fleste elevene opplever at mesteparten av tida på ungdomsskolen er bortkastet (i forhold til hva som for dem er meningsfulle aktiviteter og læring). "Jakten på ungdommens skole" heter ei anna bok redigert av Carl Fredrik Dons. Ved Huseby skole i Trondheim innlemmer de elevenes etablerte kompetanser i skolekonteksten. Det betyr å utnytte elevenes nysgjerrighet på og kreativitet i digitale medier. De mulighetene som du beskriver så godt i innlegget ditt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for tips til litteratur, Thomas. Dette er et tema som engasjerer meg veldig, både i forhold til jobben min, men også som mor. Setningen din: "Det betyr å utnytte elevenes nysgjerrighet på kreativitet i digitale medier" skal jeg ta med meg videre.

      Slett
  5. Artig å få litt om historikken til det vi holder på med, har nesten glemt mine gamle brevkurs gjennom NKS og NKI. Har fortsatt diveres bevis fra den tiden, bl.a. Billære 1 og 2 fra tidlig 80-tall. Ikke hatt noen oppfriskningskurs etter det : ): Ser vi trenger oppfriskning hele tiden slik at vi er up todate enten når det gjelder bilens utvikling eller elevenes digitale utvikling .

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant, Willy, vi trenger å holde oss oppdatert, og det er godt at utviklingen har gjort det slik at eleven slipper å vente på postbudet for å få tilbakemelding fra læreren som sitter et annet sted :)

      Slett
  6. Interessant å se hvordan nettlæringen har utviklet seg fra NKS sine brevkurs til dagens nettlæring med nettmøter og LMS. Kanskje er ikke tiden langt unna da vi kan få til en tilnærmet klasseromssituasjon ved nættlæring og i tillegg de fordelene som nettlæringen gir. Ser vi framover i tid vil vi kanskje kunne se, observere arbeidet til og veilede en hel gruppe elever samtidig som vi gir løpende tilbakemelding på deres arbeid. Så langt har vi ikke kommet i dag, men mulighetene er der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Spennende tanker, Sigmund, og med tiden så kanskje det blir en realitet :)

      Slett