fredag 14. februar 2014

Blogg som pedagogisk verktøy?

Jeg har startet på studiet Nettpedagogikk i fleksible studier ved Universitetet i Nordland, og der har vi fått i oppgave å opprette en blogg.

I mitt hode er tanken om blogg som pedagogisk verktøy ganske ny. Likevel tok det bare sekunder før jeg skjønte hvilke muligheter den kunne gi, og at blogg faktisk er et godt egnet verktøy.
Jeg har blogget tidligere, men da var det en reinhekla hundeoppdretter-blogg slik at jeg skulle skåne mine facebook- og snapchatvenner fra daglige bilder og filmsnutter av loddne små nøster som jeg ikke klarte å la være å dele med omverdenen.

Bloggene (eller weblogene som det opprinnelig het) blir som dagbøker eller nyhetsbrev på nett, og der det er ekte, utprøvde og faktiske erfaringer som deles og/eller innsamlet fakta om et gitt tema. Det er en enorm kunnskapsdatabase, og det finnes nesten ingenting som aldri har vært blogget om. Men det krever at de som ønsker informasjonen, aktivt er inne og leser bloggene.

Å bruke blogg som pedagogisk verktøy, aktiverer den lærende på mange måter. Bloggen skal berøre et gitt tema, og da må den lærende søke opp informasjon, vurdere kildene, omformulere og tilpasse teksten, bruke digitale verktøy, skalere og tilpasse bilder osv. Vi lærer mye selv, når vi skal prøve å lære noe til andre. Blogginnlegget publiseres på internett, og gjøres tilgjengelig for mange. Det gjør ofte at skribenten blir ekstra nøye og skjerpet med tanke på både innhold og framstilling. De må framstå som "fagperson" på området, både i selve innlegget og når de svarer på innspill og kommentarer fra andre. Man kan få tilbakemeldinger fra alle - uansett hvor i verden de befinner seg. Det kan bli faglige diskusjoner på høyt nivå. Kanskje andre har mye kunnskaper om temaet, og så blir innlegget enda mer fullkomment på bakgrunn av andres kommentarer. De som bruker blogg aktivt, søker opp andres blogger ved hjelp av såkalte triggerord. Nøkkelord som er beskrivende for det man ønsker informasjon om enten det er gitar, muffins eller undervisningsmetoder. Dessverre vil dette blogginnlegget trolig komme med som et treff hvis noen søker på muffins nå.

På fritiden bruker vi sosiale medier til å tilegne oss kunnskaper, og lære oss alt fra å bake, spille gitar, strikke og seile. Det er en enorm delingsvilje på nettet, og vi finner både tekst, bilder og filmsnutter om det meste. Barn og unge i dag er oppvokst i denne digitale delingskulturen og bruken av sosiale medier i alle sammenhenger, derfor er det flott at vi tar dette inn i undervisningen også, slik at ikke undervisningen og kunnskapsbasen begrenser seg til skolebøker og det som læreren kan om temaet. Blogg egner seg også godt som gruppeoppgave, der flere skriver sammen. Det kan brukes som idemyldring der flere tilføyer informasjon rundt samme tema. Utnytt mulighetene som er tilgjengelig, og trigg utforskertrangen og nysgjerrigheten til de lærende. Mye læring skjer ved interaksjon mellom mennesker, og ofte lærer man mest når man er sammen med andre på arenaer der vi ikke først og fremst er for å lære. I forhold til bloggen og læringssyn, så er det en tilnærming til konsruktivismen og sosiokulturell pedagogikk der den læringssøkende selv søker opp informasjon og bygger på de kunnskapene de har, og leter etter svar som ikke er gitt.

Her kommer det nok hovedsaklig til å blogges om erfaringer jeg har gjort meg etterhvert som jeg prøver ut ulike digitale verktøy, på godt og vondt.





7 kommentarer:

  1. Du er en drømme-student – tidlige ute og faglig meget solid.

    "I mitt hode er tanken om blogg som pedagogisk verktøy ganske ny. Likevel tok det bare sekunder før jeg skjønte hvilke muligheter den kunne gi, og at blogg faktisk er et godt egnet verktøy." Med ei slik innledning får du mye kreditt.

    Spennende refleksjoner om blogging med utgangspunkt i egne erfaringer. I fjerde avsnitt beskriver du bloggingens "vesen" på en utmerket måte – slik læring er.

    I avsnittet etterpå fokuserer du på hvordan vi er og lærer i en digital verden, og hvordan dette bør brukes til læring i skolen.

    Muffins-eksempelet er et artig sidesprang.

    At dere studenter reflekterer og skriver fremmer for det første læringa til hver enkelt. For det andre tror jeg at gjennomslagskrafta er vel så stor når argumentene kommer fra en medstudent. De beste lærerne er de som lar elevene få forklare for hverandre sier en elev i filmen "Den femte basisferdighet" (innlegg i bloggen min).

    Det over forutsetter at vi leser hverandres blogger (og kommenterer når vi føler for det). Jeg lurer på om alle skjønner at det er viktig?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for motiverende tilbakemelding, Thomas. Nå gleder jeg meg bare til å gjennomføre resten av oppgaven, for dette er faktisk både gøy og lærerikt!

      Slett
  2. Artig å lese innlegget ditt! Veldig godt skrevet!

    SvarSlett
  3. Tusen takk, Karin, nå er vi i gang, begge to:)

    SvarSlett
  4. Dette var interessant :-) Lykke til i videre arbeid. Må vel innom Karin sin også

    SvarSlett
  5. Artig at du nevner delings samfunnet på internett som en stor mulighet for å hente kunnskap. Jeg husker for 25 år siden da jeg studerte. Vi hadde meget begrenset tilgang til kunnskap, alt vi hadde var pensum bøkene, og eventuelt referanse bøker. Dagens studenter har ubegrenset tilgang til kunnskap.

    SvarSlett